Νίκος Ρίζος, ο «γίγας» του ελληνικού κινηματογράφου


 - ΑΦΙΕΡΩΜΑ για τα 92 χρόνια από τη γέννησή του, στον Αρτινό κωμικό, με το μοναδικό ταμπεραμέντο που μας έκανε να γελάμε με την ψυχή μας!

 Ως ένα από τα «ιερά τέρατα» της ελληνικής σκηνής, ο Νίκος Ρίζος, άφησε τη χαρακτηριστική του σφραγίδα τόσο στο θέατρο όσο και τον κινηματογράφο και ο οποίος ΠΟΤΕ δεν τιμήθηκε από την ιδιαίτερη πατρίδα του. (ΒΙΝΤΕΟ - Φώτο)




Ο γίγας της Κυψέλης, το παιδί της πιάτσας, ο μάγκας, ο «πινέζας» που δεν μάσαγε ποτέ, ο καθηγητής Ντερέκης και κυρίως ο «κοντός» του ελληνικού σινεμά χάριζε απλόχερα γέλιο στα 50 χρόνια που μέτρησε η διαδρομή του στην ελληνική show business!

Οι 300 άλλωστε ταινίες που πήρε μέρος δεν αφήνουν χώρο για αμφισβήτηση: ο Ρίζος ήταν ένας από τους διαχρονικά αγαπημένους τους ελληνικού κοινού, ενσαρκώνοντας με την ιδιαίτερη κωμική φλέβα του χαρακτηριστικούς τύπους Έλληνα.

Πολυτάλαντος και αεικίνητος, ο ηθοποιός και θεατρικός παραγωγός κατάφερε να μείνει στο προσκήνιο για μισό αιώνα, κάνοντάς μας να φοράμε το πιο πλατύ μας χαμόγελο κάθε φορά που τον βλέπαμε σε ταινία ή επιθεώρηση. Αυτός ήταν ο Νίκος Ρίζος!

 Πρώτα χρόνια

 
Ο Νίκος Ρίζος γεννιέται στις 30 Σεπτεμβρίου 1924 στην Πέτα της Άρτας, μέσα σε οικογένεια της εργατικής τάξης. Το 1946, σε ηλικία 22 ετών, εγκαταλείπει την Άρτα για την Αθήνα, ερχόμενος στην πρωτεύουσα με σκοπό να σπουδάσει. Λόγω της καταραμένης φτώχειας, είναι υποχρεωμένος να βρει αμέσως δουλειά και οι περιστάσεις τον φέρνουν στο θέατρο.

 Καθώς την εποχή εκείνη οι διάλογοι και τα νούμερα των ηθοποιών αντιγράφονταν με το χέρι από το πρωτότυπο του συγγραφέα, υπήρχε ξεχωριστή θέση στις θεατρικές επιχειρήσεις για τους «αντιγραφείς»: αυτή είναι και η πρώτη εμπλοκή του νεαρού Ρίζου με το θέατρο. Ειδικότερα ως αντιγραφέας κειμένων της επιθεώρησης εργάσθηκε στο θέατρο «Όασις» στο Ζάππειο.

Λίγο αργότερα αυτοδίδακτος εντάθηκε στον περιοδεύοντα θίασο του Ν.Φερμα και έκανε την πρώτη του εμφάνιση  το 1948 στη Μυτιλήνη σε επιθεωρησιακό νούμερο.


Εκεί τον είδε τυχαία ο Αλ.Σακελλάριος και ενθουσιασμένος από το μοναδικό ταπεραμέντο του τον κάλεσε να παίξει στην επιθεώρηση «Άνθρωποι, άνθρωποι(1948)» στο θέατρο Μετροπόλιταν. Στο νούμερό του «το τραμ το τελευταίο» ερμήνευσε για πρώτη φορά τον τύπο του μάγκα που θα επαναλάβει με επιτυχία σε όλη την  καριέρα του. Στη συνέχεια πήρε άδεια ηθοποιού ως εξαιρετικό ταλέντο και συμμετείχε σε σημαντικούς αθηναϊκούς θιάσους μέχρι το 1958.

Το νούμερο του Ρίζου και της Σπεράντζας Βρανά «το Τραμ το Τελευταίο» χάλαγε κυριολεκτικά κόσμο, κάνοντας τη μεγάλη μας πρωταγωνίστρια Μαρίκα Κοτοπούλη να του πει: «Έλα, Παναγιά μου! Πώς χώρεσε μωρέ σε αυτό το κορμάκι τόσο ταλέντο;». Σύντομα στο αθηναϊκό θεατρόφιλο κοινό είχαν κυκλοφορήσει τα μεγάλα νέα: «να πάτε να δείτε τον κοντό που παίζει στο “Μετροπόλιταν”». Η γέννηση του μεγάλου μας κωμικού είχε μόλις συμβεί...


Πετυχημένος κωμικός

Ήδη από το ντεμπούτο του, ο Ρίζος άφησε πολύ καλές εντυπώσεις, υποσχέσεις που θα κρατήσει σε όλες τις υπόλοιπες εμφανίσεις του στο σανίδι. Σύντομα θα εγκαινιάσει μια μεγάλη καλλιτεχνική πορεία που θα τον φέρει στις μεγαλύτερες αθηναϊκές σκηνές, πλάι στους κορυφαίους ηθοποιούς της εποχής.

 Απέκτησε δικό του θίασο το 1959, ενώ το 1961 δημιούργησε τον θίασο "Βασίλης Αυλωνίτης - Γεωργία Βασιλειάδου - Νίκος Ρίζος", που διατηρήθηκε, σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία, μέχρι το 1965, παρουσιάζοντας διάφορες κωμωδίες τόσο στην Ελλάδα όσο και στη Γερμανία για τους μετανάστες.


Στο σινεμά ξεκίνησε το 1950 σε ένα μικρό ρόλο στην ταινία του Γ.Τζαβέλλα «ο Μεθύστακας».  Το 1953 έπαιξε στην πρώτη του κωμωδία «το Σωφεράκι» και αμέσως καθιερώθηκε ως κωμικός. Υπήρξε ένας από τους πιο δραστήριους έλληνες ηθοποιούς. Έπαιξε όπως προαναφέραμε σε περίπου 300 κινηματογραφικές ταινίες.

Το 1986 μετέτρεψε τον κινηματογράφο «Αστορ» της οδού Σταδίου σε θέατρο, το οποίο λειτούργησε υπό την καλλιτεχνική διεύθυνσή του μέχρι το 1990. Ο Νίκος Ρίζος, άλλωστε, υπήρξε πολύ επιτυχημένος θεατρικός επιχειρηματίας επί 27 χρόνια.

Έπαιξε σε περίπου 300 κινηματογραφικές ταινίες, όπως Το σωφεράκι του Γιώργου Τζαβέλλα, Ο θησαυρός του μακαρίτη του Νίκου Τσιφόρου, Ο Κλέαρχος, η Μαρίνα και ο κοντός, Συμμορία εραστών και άλλα.


Στην τηλεόραση πρωταγωνίστησε μαζί με τη Μάρθα Καραγιάννη στη σειρά Ο δρόμος του Κώστα Λυχναρά, σε σενάριο Κώστα Πρετεντέρη και το 1999 στην τηλεοπτική μεταφορά του μυθιστορήματος του ακαδημαϊκού Τάσου Αθανασιάδη Η αίθουσα του θρόνου στο Mega. Ήταν η τελευταία του εμφάνιση στην τηλεόραση, μιας και την ημέρα προβολής του τελευταίου επεισοδίου της σειράς ο Νίκος Ρίζος πέθανε.

 Τα τελευταία χρόνια της ζωής του διέμενε στου Γκύζη. Ο Νίκος Ρίζος υπέστη οξύ έμφραγμα του μυοκαρδίου στις 20 Απριλίου του 1999 και μεταφέρθηκε εσπευσμένα στο νοσοκομείο, όπου και κατέληξε από πνευμονικό οίδημα . Κηδεύτηκε με πλήθος κόσμου στο Α΄ Νεκροταφείο.

Το 1999 τιμήθηκε για την προσφορά του στην επιθεώρηση από το Θεατρικό Μουσείο με το έπαθλο Παναθήναια.





el.wikipedia.org, newsbeast.gr, karagiannis-karatzopoulos.com

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ζαμπέλα, το μαργαριτάρι των Τζουμέρκων!

ΑΡΤΑ: Βρέθηκε νεκρός ο Κώστας Μάης